Operator kserokopiarek
-
1. Dane identyfikacyjne zawodu
-
2. Opis zawodu
-
3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje
-
4. Odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego
-
5. Odniesienie do Europejskiej Klasyfikacji Umiejętności/Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO)
-
6. Źródła dodatkowych informacji o zawodzie
-
7. Słownik
Licznik odwiedzin: 16658
1. Dane identyfikacyjne zawodu
Operator kserokopiarek 732208
- Operator kserografu.
- Operator maszyn kserograficznych.
- Operator urządzeń kopiujących.
- Operator urządzeń kserograficznych.
- Operator urządzeń powielających.
- Operator urządzeń wielofunkcyjnych 15.
W Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie:
- 7322 Printers.
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
- Sekcja N – Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca.
Notka metodologiczna
Opis informacji o zawodzie opracowano na podstawie:
- analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe), źródeł internetowych oraz wyników badań i analiz prowadzonych w projekcie SPO RZL (2006–2007) „Opracowanie i upowszechnianie krajowych standardów kwalifikacji zawodowych”,
- analizy opisu zawodu zamieszczonego w wyszukiwarce opisów zawodów na Wortalu Publicznych Służb Zatrudnienia,
- badań ankietowych prowadzonych w projekcie INFODORADCA+ w maju 2018,
- zebranych opinii od recenzentów, członków panelu ewaluacyjnego oraz zespołu ds. walidacji i jakości informacji o zawodach.
Autorzy i eksperci opiniujący
Zespół Ekspercki:
- Przemysław Jaworski – Progres-2000 Sp. z o.o., Radom.
- Sławomir Szewczyk – Tania Drukarnia, Radom.
- Halina Zwolska – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
Zespół ds. walidacji i jakości informacji o zawodzie:
- Krzysztof Symela – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
- Ireneusz Woźniak – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
- Joanna Tomczyńska – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
Recenzenci:
- Wojciech Pilc – Zespół Szkół Poligraficznych im. Mikołaja Reja, Łódź.
- Stanisław Popis – ekspert niezależny.
Panel ewaluacyjny – przedstawiciele partnerów społecznych:
- Czesława Sońta – Związek Zawodowy Poligrafów, Warszawa.
- Mirosław Pawlak – Wielkopolski Związek Pracodawców LEWIATAN, Poznań.
Data (rok) opracowania opisu informacji o zawodzie: 2018 r.
2. Opis zawodu
Operator kserokopiarek obsługuje urządzenia kopiujące (analogowe lub cyfrowe), służące do wykonywania odbitek czarno-białych lub kolorowych. Obsługując kserokopiarki cyfrowe, może również drukować i skanować 12 dokumenty oraz obrazy.
Opis pracy
Operator kserokopiarek zajmuje się sporządzaniem kopii dokumentów bądź obrazów. Pracę swoją wykonuje za pomocą różnych typów urządzeń kopiujących:
- kserokopiarek czarno-białych 6 (analogowych 5 i cyfrowych 7),
- kserokopiarek kolorowych 8 (analogowych i cyfrowych).
Operator kserokopiarek zajmuje się również czyszczeniem oraz bieżącą konserwacją kserokopiarek, a także współpracą z serwisem technicznym w zakresie okresowych przeglądów, konserwacji i napraw kserokopiarek.
Sposoby wykonywania pracy
Operator kserokopiarek wykonuje swoją pracę, stosując metody, techniki i procedury związane z:
- sprawdzaniem, czy temperatura i wilgotność w pomieszczeniu są odpowiednie dla prawidłowej pracy kserokopiarek,
- uruchamianiem i przygotowywaniem kopiarki do pracy (uzupełnianiem papieru, tonera 14 itd.),
- ustawianiem parametrów kopiowania (ilość kopii, skala reprodukcji wyrażona w procentach, stopień ekspozycji, sortowanie kopii 13, kopie dwustronne 3 itd.),
- wykonywaniem kopii próbnej i korektą parametrów kopiowania,
- nadzorowaniem pracy kserokopiarki, analizą komunikatów z panelu operacyjnego i reagowaniem na nie,
- usuwaniem zaciętego papieru z mechanizmu kserokopiarki,
- wykonywaniem prostych czynności konserwacyjnych, np. czyszczenia szyby, na której układa się oryginały dokumentów, wymianą pojemnika ze zużytym tonerem,
- zgłaszaniem do serwisu technicznego nieprawidłowości w pracy urządzenia kopiującego,
- zawiadamianiem serwisu o konieczności wykonania przeglądu okresowego 11.
Więcej szczegółowych informacji znajduje się w sekcjach: 3.1. Zadania zawodowe oraz 3.2. i 3.3. Kompetencje zawodowe.
Warunki pracy
Praca operatora kserokopiarek wykonywana jest w pomieszczeniach zamkniętych, wyposażonych w wentylację z obiegiem wymuszonym. Oświetlenie powinno być równomierne, a temperatura i wilgotność zgodne z zaleceniami producenta kopiarek.
Operator kserokopiarek może pracować:
- w punktach świadczących usługi poligraficzne dla ludności,
- w działach poligrafii jednostek administracji publicznej, badawczych, samorządowych i innych,
- agencjach reklamowych, drukarniach.
Operator kserokopiarek może również prowadzić własną działalność gospodarczą.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.1. Możliwości podjęcia pracy w zawodzie.
Wykorzystywane maszyny i narzędzia pracy
Operator kserokopiarek wykorzystuje sprzęt kserograficzny różnych typów wraz z wyposażeniem opcjonalnym, np.:
- zespołem drukowania lub skanowania,
- automatycznym odwracającym podajnikiem dokumentów 1,
- zespołem kopiowania dwustronnego 16 itp.
Może korzystać również z urządzeń typu:
- komputer,
- bindownica 2,
- laminator 9,
- krajarka do papieru 4,
- niszczarka dokumentów 10.
Organizacja pracy
Operator kserokopiarek w zależności od miejsca zatrudnienia i wykonywanych zadań może pracować indywidualnie lub zespołowo. Pracuje zwykle w stałych godzinach.
Zagrożenia mające wpływ na bezpieczeństwo pracy człowieka
Operator kserokopiarek może być narażony na zagrożenia:
- mechaniczne – związane z obsługą sprzętu poligraficznego,
- środowiskowe (ozon, hałas),
- chemiczne – w przypadku nieprawidłowego postępowania z odpadami (zużyty toner).
W pracy operatora kserokopiarek istnieje również ryzyko wybuchu pożaru i porażenia prądem elektrycznym. Operator kopiarek zobowiązany jest do przestrzegania przepisów BHP, ppoż. oraz ochrony środowiska właściwych dla obsługi urządzeń kopiujących.
Wymagania psychofizyczne
Dla pracownika wykonującego zawód operator kserokopiarek ważne są:
w kategorii wymagań fizycznych
- sprawność układu mięśniowo-szkieletowego;
w kategorii sprawności sensomotorycznych
- ostrość wzroku,
- rozróżnianie barw,
- koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- spostrzegawczość,
- zręczność rąk,
- zręczność palców;
w kategorii sprawności i zdolności
- zdolność koncentracji uwagi,
- podzielność uwagi,
- rozumowanie logiczne,
- uzdolnienia techniczne;
w kategorii cech osobowościowych
- dokładność,
- cierpliwość,
- inicjatywa,
- predyspozycje do pracy w warunkach monotonnych,
- samodzielność,
- umiejętność współdziałania.
Więcej informacji znajduje się w sekcjach: 3.4. Kompetencje społeczne; 3.5. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu.
Wymagania zdrowotne
W zawodzie operator kserokopiarek wymagana jest sprawność fizyczna, dobry wzrok. Przeciwwskazaniem dla wykonywania tego zawodu jest upośledzenie umysłowe, choroby psychiczne, epilepsja, znaczne upośledzenie narządu ruchu.
WAŻNE:
O stanie zdrowia i ewentualnych przeciwwskazaniach do wykonywania zawodu orzeka lekarz medycyny pracy.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.4. Możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.
Wykształcenie niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie
Do podjęcia pracy w zawodzie operator kserokopiarek wymagane jest przyuczenie do pracy na tym stanowisku. Preferowane są osoby z wykształceniem technicznym na poziomie zasadniczym zawodowym. Wykształcenie minimalne to ośmioklasowa szkoła podstawowa bądź gimnazjum.
Tytuły zawodowe, kwalifikacje i uprawnienia niezbędne/preferowane do podjęcia pracy w zawodzie
Do podjęcia pracy operatora kserokopiarek nie są wymagane specjalne tytuły zawodowe, kwalifikacje lub uprawnienia.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.2. Instytucje oferujące kształcenie, szkolenie i/lub potwierdzanie kompetencji w ramach zawodu.
Możliwości rozwoju zawodowego i awansu
W przypadku zatrudnienia operatora kserokopiarek w dużej firmie lub instytucji istnieje możliwość awansu zawodowego na stanowisko kierownicze.
Możliwości potwierdzania kompetencji
W zawodzie operator kserokopiarek nie ma możliwości potwierdzania kompetencji zawodowych w edukacji formalnej lub pozaformalnej. Zwykle pracodawcy sami organizują szkolenia np. z obsługi nowo zakupionych modeli kopiarek.
Więcej informacji można uzyskać w Bazie Usług Rozwojowych https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Osoba zatrudniona w zawodzie operator kserokopiarek może rozszerzać swoje kompetencje zawodowe w zawodach pokrewnych:
Nazwa zawodu pokrewnego zgodnie z Klasyfikacją zawodów i specjalności |
Kod zawodu |
---|---|
Technik prac biurowychS |
411004 |
DrukarzS |
732201 |
3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje
Pracownik w zawodzie operator kserokopiarek wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:
- Z1 Uruchamianie, przygotowywanie do wykonywania odbitek oraz wyłączanie kserokopiarki po zakończeniu pracy.
- Z2 Użytkowanie różnych typów kserokopiarek, wykonywanie odbitek kserograficznych, nadzorowanie pracy kserokopiarek.
- Z3 Współpraca z klientami w zakresie wykonywania odbitek kserograficznych.
- Z4 Czyszczenie oraz konserwacja kserokopiarek.
- Z5 Współpraca z serwisem technicznym w zakresie przeglądów, konserwacji i napraw kserokopiarek.
Kompetencja zawodowa Kz1: Użytkowanie kserokopiarek obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.
Z1 |
Uruchamianie, przygotowywanie do wykonywania odbitek oraz wyłączanie kserokopiarki po zakończeniu pracy |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z2 |
Użytkowanie różnych typów kserokopiarek, wykonywanie odbitek kserograficznych, nadzorowanie pracy kserokopiarek |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z3 |
Współpraca z klientami w zakresie wykonywania odbitek kserograficznych |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Kompetencja zawodowa Kz2: Konserwacja kserokopiarek obejmuje zestaw zadań zawodowych Z4, Z5, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.
Z4 |
Czyszczenie oraz konserwacja kserokopiarek |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z5 |
Współpraca z serwisem technicznym w zakresie przeglądów, konserwacji i napraw kserokopiarek |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Pracownik w zawodzie operator kserokopiarek powinien posiadać kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.
W szczególności pracownik jest gotów do:
- Ponoszenia odpowiedzialności za powierzone maszyny i narzędzia pracy.
- Prowadzenia samooceny i weryfikowania własnego działania w celu doskonalenia jakości świadczonych usług.
- Podnoszenia kompetencji zawodowych w zakresie obsługi nowych rozwiązań technologicznych kserokopiarek.
- Kierowania się zasadami zgodnymi z etyką zawodową i obowiązującymi przepisami.
- Zachowywania tajemnicy służbowej dotyczącej treści kopiowanych materiałów.
- Przestrzegania przepisów ochrony środowiska w zakresie postępowania z odpadami (zużyty toner, zniszczony papier).
- Podnoszenia jakości komunikacji w stosunku do klienta.
Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu operator kserokopiarek.
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu operator kserokopiarek
Uwaga:
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).
Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie operator kserokopiarek nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:
- Zintegrowany System Kwalifikacji: https://www.kwalifikacje.gov.pl
- Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
4. Odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego
Operator kserokopiarek może ubiegać się o pracę w punktach świadczących usługi poligraficzne dla ludności. Obsługa urządzeń kopiujących jest również dodatkowym zajęciem dla osób zatrudnionych w sklepach, kioskach, zakładach usługowych itp. Istnieje możliwość pracy w działach poligrafii jednostek samorządowych, administracji publicznej, instytutach badawczych i innych. Operator kserokopiarek może założyć i prowadzić własną firmę oferującą usługi kserograficzne. Miejscem pracy mogą być też drukarnie i agencje reklamowe.
WAŻNE:
Zachęcamy do sprawdzenia dostępnych ofert pracy w Centralnej Bazie Ofert Pracy:
Natomiast aktualizacje informacji o możliwościach zatrudnienia w zawodzie, przyszłe zapotrzebowanie na dany zawód na rynku pracy oraz dodatkowe informacje można uzyskać, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Ranking (monitoring) zawodów deficytowych i nadwyżkowych:
Barometr zawodów: https://barometrzawodow.pl
Wojewódzkie obserwatoria rynku pracy:
Mazowieckie – http://obserwatorium.mazowsze.pl
Małopolskie – https://www.obserwatorium.malopolska.pl
Lubelskie – http://lorp.wup.lublin.pl
Regionalne Obserwatorium Rynku Pracy w Łodzi – http://obserwatorium.wup.lodz.pl
Pomorskie – http://www.porp.pl
Opolskie – http://www.obserwatorium.opole.pl
Wielkopolskie – http://www.obserwatorium.wup.poznan.pl
Zachodniopomorskie – https://www.wup.pl/pl/dla-instytucji/zachodniopomorskie-obserwatorium-rynku-pracya
Podlaskie – http://www.obserwatorium.up.podlasie.pl
Zielona Linia. Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia:
Portal Prognozowanie Zatrudnienia:
www.prognozowaniezatrudnienia.pl
Portal EU Skills Panorama:
http://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en
Europejski portal mobilności zawodowej EURES:
Kształcenie
Obecnie (2018 r.) w ramach systemu edukacji zawodowej w Polsce nie prowadzi się kształcenia w zawodzie operator kserokopiarek.
Szkolenie
Pracodawcy we własnym zakresie organizują szkolenia:
- dla osób nowo przyjętych – wstępne,
- dla osób pracujących – w przypadku wprowadzania do eksploatacji nowych modeli (szkolenia są prowadzone wówczas przez firmy serwisujące sprzęt poligraficzny).
WAŻNE:
Więcej informacji o instytucjach oferujących kształcenie, szkolenie i/lub walidację kompetencji w ramach zawodu można uzyskać, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Szkolnictwo wyższe:
www.wybierzstudia.nauka.gov.pl
Szkolnictwo zawodowe:
https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-zawodowe
http://doradztwo.ore.edu.pl/wybieram-zawod
Szkolenia zawodowe:
Rejestr Instytucji Szkoleniowych – http://www.stor.praca.gov.pl/portal/#/ris
Baza Usług Rozwojowych – https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl
Inne źródła danych:
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji – https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Bilans Kapitału Ludzkiego – https://bkl.parp.gov.pl
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – http://www.frse.org.pl, http://europass.org.pl
Learning Opportunities and Qualifications in Europe – https://ec.europa.eu/ploteus
Wynagrodzenie (2018 r.) operatora kserokopiarek wynosi od 2100 zł do 3500 zł miesięcznie brutto w przeliczeniu na jeden etat.
Często zdarza się, że operator kserokopiarek pełni również obowiązki sprzedawcy, portiera, operatora maszyn drukarskich itp. – wynagrodzenie od 2100 zł do 4000 zł miesięcznie brutto.
Poziom wynagrodzeń osób wykonujących zawód operatora kserokopiarek zależy od:
- sytuacji na lokalnym rynku pracy,
- rodzaju pracodawcy (prywatny, państwowy czy publiczny),
- regionu kraju,
- liczby firm oferujących usługi poligraficzne.
WAŻNE:
Zarobki osób wykonujących dany zawód/grupę zawodów są orientacyjne i mogą szybko stracić aktualność. Dlatego na bieżąco należy sprawdzać, jakie zarobki oferuje rynek pracy, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Wynagrodzenie w Polsce według danych GUS:
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy
Przykładowe portale informujące o zarobkach:
https://wynagrodzenia.pl/kategoria/zarobki-na-stanowiskach-i-szczeblach
https://sedlak.pl/raporty-placowe
W zawodzie operator kserokopiarek możliwe jest zatrudnianie osób niepełnosprawnych.
Warunkiem niezbędnym jest identyfikacja indywidualnych barier i dostosowanie stanowiska pracy do potrzeb zatrudnienia osób:
- z niewielką dysfunkcją kończyn dolnych (05-R), która nie uniemożliwia stania i chodzenia,
- z niewielką dysfunkcją kończyn górnych (05-R), która pozwala na wykonywanie bardziej precyzyjnych czynności,
- z dysfunkcją narządu wzroku (04-O), jeśli posiadana wada skorygowana jest okularami lub szkłami kontaktowymi,
- słabosłyszących, głuchych, głuchoniemych (03-L) pod warunkiem zapewnienia odpowiedniej pomocy technicznej.
WAŻNE:
Decyzja o zatrudnieniu osoby z jakimkolwiek rodzajem niepełnosprawności może być podjęta wyłącznie po indywidualnej konsultacji z lekarzem medycyny pracy.
5. Odniesienie do Europejskiej Klasyfikacji Umiejętności/Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO)
Europejska klasyfikacja umiejętności/kompetencji, kwalifikacji i zawodów (European Skills/Competences, Qualifications and Occupations – ESCO) jest narzędziem łączącym rynek edukacji z rynkiem pracy. ESCO jest częścią strategii „Europa 2020”. W klasyfikacji określono i uszeregowano umiejętności, kompetencje, kwalifikacje i zawody istotne dla unijnego rynku pracy oraz kształcenia i szkolenia. Tworzenie europejskiego rynku pracy, a w przyszłości wspólnego obszaru kształcenia ustawicznego wymaga, aby zdobywane przez jednostki umiejętności oraz kwalifikacje były zrozumiałe oraz łatwo porównywalne między krajami, a także – by promowały mobilność wśród pracowników.
Obecnie (2018 r.) klasyfikacja ESCO jest dostępna w 27 językach (w 24 językach UE, islandzkim, norweskim i arabskim) za pośrednictwem platformy ESCO:
https://ec.europa.eu/esco/portal/home
Klasyfikacja ESCO została oparta na trzech filarach i pokazuje w sposób systematyczny relacje między nimi:
- Zawody: https://ec.europa.eu/esco/portal/occupation
- Umiejętności/Kompetencje: https://ec.europa.eu/esco/portal/skill
- Kwalifikacje: https://ec.europa.eu/esco/portal/qualification
6. Źródła dodatkowych informacji o zawodzie
Podstawowe regulacje prawne:
Stan prawny na dzień: 30.06.2018 r.
- Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 986, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 992, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1265 i 1149).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym – poziomy 1–8 (Dz. U. poz. 537).
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 227).
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z późn. zm.).
Literatura branżowa:
- Kowalska M., Zajusz-Zubek E.: Narażenie na ozon pracowników obsługujących kserokopiarki i drukarki. Medycyna Pracy. Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Noffera w Łodzi, 61(5), 2010.
Zasoby internetowe [dostęp: 10.07.2018]:
- Baza danych standardów kwalifikacji/kompetencji zawodowych i modułowych programów szkoleń: ftp://kwalifikacje.praca.gov.pl
- Elbląska Gazeta Internetowa portEl.pl: https://www.portel.pl/wiadomosci/kopiowac-tez-trzeba-umiec/94781
- Polso II – Autoryzowany dystrybutor i serwis Kyocera: https://polso2.com.pl/slownik
- Portal branżowy Bezpieczeństwa i Higieny Pracy: https://www.portalbhp.pl/biuro/instrukcja-bhp-przy-obsludze-kserokopiarki-3008.html
- Portal branżowy Bezpieczeństwa i Higieny Pracy: https://www.portalbhp.pl/srodowisko-pracy/kserokopiarka-w-pomieszczeniu-pracy-biurowej-7700.html
- Portal internetowy Gazety Wrocławskiej: http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/316813,czy-kserowanie-calych-ksiazek-to-przestepstwo,id,t.html
- Portal Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej: https://www.mpips.gov.pl/gfx/mpips/userfiles/_public/1_NOWA STRONA/Prawo pracy/akty prawne/pracownicy_nie_korpus_SC.pdf
- Portal branżowy: https://niebezpiecznik.pl/post/sekrety-drukarek-i-kserokopiarek
- Sprzedaż kserokopiarek, Ricoh, Konica-Minolta, używanych, poleasingowych: https://kserokopiarkiuzywane.pl
- Wyszukiwarka opisów zawodów: http://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow
- Xerolux Centrum Kserokopiarek: https://xerolux.pl/baza-wiedzy
7. Słownik
Nazwa pojęcia | Definicja pojęcia |
---|---|
Awans zawodowy | Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje awansu – pionowy oraz poziomy. Awans pionowy oznacza zmianę stanowiska na wyższe w hierarchii przedsiębiorstwa/organizacji oraz przyznanie wyższego wynagrodzenia i poszerzenie uprawnień, np. awans polegający na osiągnięciu wyższego stopnia wymagań formalnych w policji, w wojsku, mianowanie na wyższy stopień – awans nauczycielski. Awans poziomy oznacza zmianę stanowiska niepociągającą za sobą zmiany pozycji pracownika w hierarchii firmy, np. objęcie dodatkowego stanowiska przez pracownika, powierzenie nowych zadań, rozszerzenie uprawnień i zakresu podejmowanych decyzji. |
Czynności zawodowe | Są to działania podejmowane w ramach zadania zawodowego i dające efekt w postaci realizacji celu przewidzianego w zadaniu zawodowym. |
Edukacja formalna | Kształcenie realizowane przez publiczne i niepubliczne szkoły oraz inne podmioty systemu oświaty, uczelnie oraz inne podmioty systemu szkolnictwa wyższego, w ramach programów, które prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych oraz kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych (zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym) albo kwalifikacje w zawodzie (zgodnie z przepisami oświatowymi). |
Edukacja pozaformalna | Kształcenie i szkolenie realizowane w ramach programów, które nie prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych lub kwalifikacji właściwych dla edukacji formalnej. |
Efekty uczenia się | Wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się (w ramach edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne). |
Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK) | Przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji umożliwiające porównanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych państwach. W ERK wyróżniono 8 poziomów kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się (wiedza, umiejętności i kompetencje). ERK stanowi układ odniesienia do krajowych ram kwalifikacji w tym do PRK. |
Kody niepełnosprawności | Są symbolami rodzaju schorzenia, które ma decydujący wpływ na to, do jakich prac osoba niepełnosprawna może być kierowana, a do jakich nie powinna ze względu na jej zdrowie i skuteczność pracy na danym stanowisku. Podstawowe kody niepełnosprawności: 01-U upośledzenie umysłowe, 02-P choroby psychiczne, 03-L zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu, 04-O choroby narządu wzroku, 05-R upośledzenie narządu ruchu, 06-E epilepsja, 07-S choroby układu oddechowego i krążenia, 08-T choroby układu pokarmowego, 09-M choroby układu moczowo-płciowego, 10-N choroby neurologiczne, 11-I inne, w tym schorzenia: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźne i odzwierzęce, zeszpecenia, choroby układu krwiotwórczego, 12-C całościowe zaburzenia rozwojowe. |
Kompetencje społeczne | Jest to rozwinięta w toku uczenia się zdolność kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania. |
Kompetencje kluczowe | Są to kompetencje (połączenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) potrzebne w życiu zawodowym i pozazawodowym oraz do bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. Na potrzeby opracowania informacji o zawodach wyróżniono 9 kompetencji, które zostały wybrane i pogrupowane ze zbioru 15 kompetencji kluczowych wyodrębnionych w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych - Projekt PIAAC, prowadzonym cyklicznie przez OECD. |
Kompetencja zawodowa | Jest to układ wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania, w ramach wydzielonego zakresu pracy w zawodzie zestawu zadań zawodowych. Posiadanie jednej lub kilku kompetencji zawodowych powinno umożliwić zatrudnienie, na co najmniej jednym stanowisku pracy w zawodzie. |
Kwalifikacja | Oznacza zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w procesie walidacji oraz formalnie potwierdzone przez uprawniony podmiot certyfikujący. W Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji wyodrębniono 4 rodzaje kwalifikacji: pełne, cząstkowe, rynkowe i uregulowane. |
Polska Rama Kwalifikacji (PRK) | Opis ośmiu wyodrębnionych w Polsce poziomów kwalifikacji odpowiadających odpowiednim poziomom Europejskich Ram Kwalifikacji, sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach, ujętych w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Potwierdzanie kompetencji | Jest to proces polegający na sprawdzeniu, czy kompetencje wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte. Terminy o podobnym znaczeniu: „walidacja”, „egzaminowanie”. Proces ten prowadzi do certyfikacji - wydania przez upoważnioną instytucję „dyplomu”, „świadectwa”, „certyfikatu”. |
Sektorowa Rama Kwalifikacji (SRK) | Opis poziomów kwalifikacji funkcjonujących w danym sektorze lub branży; poziomy Sektorowych Ram Kwalifikacji odpowiadają odpowiednim poziomom Polskiej Ramy Kwalifikacji. |
Sprawności sensomotoryczne | Są to sprawności związane z funkcjonowaniem narządów zmysłów (wzroku, słuchu, smaku, powonienia, dotyku) oraz narządu ruchu (sprawność rąk, precyzja ruchów rąk, sprawność nóg, koordynacja wzrokowo-ruchowa itp.). |
Stanowisko pracy | Jest to miejsce pracy w strukturze organizacyjnej, np. przedsiębiorstwa, instytucji, organizacji, w ramach którego pracownik wykonuje zadania zawodowe stale lub okresowo. Do prawidłowego wykonywania zadań na danym stanowisku pracy konieczne jest posiadanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych właściwych dla kompetencji zawodowych wyodrębnionych w zawodzie. |
Tytuł zawodowy | Jest przyznawany osobie, która udowodniła, że posiada określony zasób wiedzy i umiejętności potrzebny do wykonywania danego zawodu. W niektórych grupach zawodowych (technicy, lekarze, rzemieślnicy) istnieją ustawowo zadekretowane nazwy i hierarchie tych tytułów, podczas gdy w innych nie ma takich systemów. Przykładowo tytuły zawodowe uzyskiwane w szkołach i placówkach oświaty to: robotnik wykwalifikowany i technik, w rzemiośle: uczeń, czeladnik, mistrz, w kulturze fizycznej: trener, instruktor, menedżer sportu. |
Umiejętności | Jest to przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
Uprawnienia zawodowe | Oznaczają posiadanie prawa do wykonywania czynności zawodowych (zawodu), do których dostęp jest ograniczony poprzez przepisy prawne przewidujące konieczność posiadania odpowiedniego wykształcenia, spełnienia wymagań kwalifikacyjnych lub innych dodatkowych wymagań. |
Uczenie się nieformalne | Uzyskiwanie efektów uczenia się poprzez różnego rodzaju aktywność poza edukacją formalną i edukacją pozaformalną, w tym poprzez samouczenie się i doświadczenie uzyskane w pracy. |
Walidacja | Oznacza sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie określonej kwalifikacji, niezależnie od sposobu uczenia się (edukacja formalna, pozaformalna i uczenie się nieformalne) tej osoby, osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się wymaganych dla tej kwalifikacji. |
Wiedza | Jest to zbiór opisów obiektów i faktów, zasad, teorii oraz praktyk przyswojonych w procesie uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
Wykształcenie | Oznacza rezultat procesu kształcenia w zakresie ogólnym i specjalistycznym, charakteryzowany na podstawie:
|
Zadanie zawodowe | Jest to logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraźnie określonym początku i końcu wykonywany na stanowisku pracy. Na zadanie zawodowe składa się układ czynności zawodowych powiązanych jednym celem, kończący się określonym wytworem, usługą lub istotną decyzją. W wyniku podziału pracy każdy zawód różni się wykonywanymi zadaniami, na które składają się czynności zawodowe. |
Zawód | Jest to zbiór zadań zawodowych wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wykonywanych przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji i kompetencji (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych), zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu stanowi źródło utrzymania. |
Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) | Wyodrębniona część Krajowego Systemu Kwalifikacji, w której obowiązują określone w ustawie standardy opisywania kwalifikacji oraz przypisywania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji, zasady włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i ich ewidencjonowania w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK), a także zasady i standardy certyfikowania kwalifikacji oraz zapewniania jakości nadawania kwalifikacji. Informacje o ZSK są dostępne pod adresem: https://www.kwalifikacje.gov.pl/ |
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK) | Rejestr publiczny prowadzony w systemie teleinformatycznym, ewidencjonujący kwalifikacje włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Informacje o ZRK są dostępne pod adresem: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/ |
Lp. |
Nazwa pojęcia |
Definicja |
Źródło |
---|---|---|---|
1. | Automatyczny odwracający podajnik dokumentów |
Podajnik dokumentów obsługujący dwustronne dokumenty oryginalne. Urządzenie wyposażone w ARDF i dupleks pozwala na łatwe i szybkie kopiowanie dwustronnych oryginałów – wkładamy do podajnika dwustronny oryginał, a urządzenie od razu drukuje dwustronną kopię. Nowocześniejsze wersje podajników dwustronnych, zwane jednoprzebiegowymi, wyposażone są w dwa skanery, obie strony oryginału są skanowane w jednym przebiegu. |
[dostęp: 10.07.2018] |
2. | Bindownica |
Urządzenie umożliwiające łączenie luźnych kartek w broszury za pomocą grzbietów plastikowych lub metalowych. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
3. | Kopia dwustronna |
Odbitka oryginału, gdzie obraz lub tekst jest po obu stronach kartki. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
4. | Krajarka do papieru |
Urządzenie do precyzyjnego docinania papieru na określony format np. A5. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
5. | Kserokopiarka analogowa |
Kserokopiarka jest urządzeniem, które służy do tworzenia kopii dokumentów lub obrazów. Kserokopiarka analogowa nie posiada wewnątrz procesora. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
6. | Kserokopiarka czarno-biała |
Kserokopiarki czarno-białe (monochromatyczne) pozwalają na szybkie kopiowanie czarno-białych dokumentów. Charakteryzują się doskonałą prędkością pracy. Dodatkowo są to urządzenia niezwykle ekonomiczne i tanie w utrzymaniu. Kserokopiarki monochromatyczne zazwyczaj korzystają z bardzo wydajnych tonerów – jest to znakomite rozwiązanie wszędzie tam, gdzie dziennie kopiuje się duże ilości dokumentów. Niestety, nie pozwalają na pracę z dokumentami kolorowymi. |
https://www.kserokopiarkiuzywane.pl/jakie-wyrozniamy-rodzaje-kserokopiarek-n-11.html [dostęp: 10.07.2018] |
7. | Kserokopiarka cyfrowa |
Kserokopiarka wyposażona w procesor umożliwiający cyfrową obróbkę kopii. Inna nazwa takiego urządzenia to kopiarka laserowa. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
8. | Kserokopiarka kolorowa |
Kopiarki kolorowe pozwalają na skanowanie wszelkich kolorowych dokumentów, czasopism, gazet, a także ich kopiowanie i drukowanie kopii. Są to urządzenia droższe niż kopiarki monochromatyczne, a kopiowanie kolorowych dokumentów trwa nieco dłużej ze względu na większy nakład pracy, jaki musi wykonać urządzenie. |
https://www.kserokopiarkiuzywane.pl/jakie-wyrozniamy-rodzaje-kserokopiarek-n-11.html [dostęp: 10.07.2018] |
9. | Laminator |
Urządzenie do laminowania, tj. pokrywania powierzchni dokumentu specjalną folią. Pokryte folią zdjęcia lub dokumenty nabierają sztywności, trwałości oraz wyraźniejszych kolorów. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
10. | Niszczarka dokumentów |
Urządzenia pozwalające na szybkie zniszczenie dokumentu czy nawet płyty CD lub DVD. Niszczarka tnie na małe kawałki włożony do niej papier, czy inne tworzywo, dzięki czemu nie można odtworzyć dokumentu. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
11. | Przegląd okresowy kserokopiarki |
Zespół czynności serwisowych wykonywanych przez wyspecjalizowane firmy. Odbywa się on po wykonaniu określonej liczby kopii lub w wyznaczonym terminie np. co 3 miesiące. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
12. | Skanowanie |
Digitalizacja, czyli zamiana materiału analogowego na cyfrowy. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
13. | Sortowanie kopii |
Funkcja kserokopiarki umożliwiająca kopiowanie zestawów dokumentów kilkustronicowych. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
14. | Toner |
Barwny proszek stosowany w kserokopiarkach do otrzymywania obrazu. Wydruk jest skutkiem naniesienia tonera na powierzchnię kartki a następnie jego ogrzania. W urządzeniach monochromatycznych stosowany jest jeden kolor – czarny (K), natomiast w modelach kolorowych stosowane są cztery kolory – black (K), yellow (Y), cyan (C) oraz magenta (M). |
[dostęp: 10.07.2018] |
15. | Urządzenie wielofunkcyjne |
Wielofunkcyjne urządzenie łączące w sobie funkcje kserokopiarki, drukarki, skanera i faksu. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
16. | Zespół kopiowania dwustronnego |
Element wyposażenia standardowego lub dodatkowego kserokopiarki, umożliwiający automatyczne odwracanie papieru podczas kopiowania lub drukowania. Inna nazwa to dupleks. |
[dostęp: 10.07.2018] |